Lucrezi de acasă? Te regăsești cumva în scenariul următor? Te trezești târziu, verifici imediat tot ce mai e nou pe Facebook, Instagram, 5 site-uri de știri și 3 adrese de email, după care îți aduci aminte că trebuie să lucrezi. Răspunzi la 2 mail-uri și ți se face foame. Mănânci ceva rapid și te apuci de treabă pentru că așteaptă clientul de 2 zile lucrarea. Intri pe Google să cauți o informație și vezi o reclamă la bilete de avion în Londra, iar după o jumătate de oră te trezești pe YouTube, în mijlocul unui filmuleț în care regina Angliei hrănește un elefant și te întrebi cum ai ajuns acolo.
Stai liniștit! Nu ești singurul care trece prin asta! Concentrarea și managementul timpului sunt printre cele mai răspândite probleme când vine vorba de muncă. Iar faptul că lucrezi de acasă s-ar putea să accentueze și mai mult aceste probleme!
În ultimul deceniu am asistat la cea ce Forbes numește revoluția freelancerilor. Oameni foarte bine pregătiți într-un anumit domeniu, care își doresc să lucreze pe cont propriu și după propriile reguli. E o tendință pe care o simțim tot mai mult și în România, în domenii aflate în strânsă legătură cu evoluția tehnologiei, precum IT, marketing, design, avocatură, vânzări, etc. Mulți dintre aceștia aleg să lucreze de acasă, în primul rând din considerente ce țin de comoditate, dar și din cauză că, la prima vedere, pare să fie cea mai ieftină soluție.
Din experiența mea, atât din calitate de angajat, dar și de antreprenor, am avut ocazia să lucrez din birouri mari, specifice multinaționalelor, din birouri ale unor firme mai mici, din hub-uri, dar și de acasă. Concluzia mea este că cel mai productiv spațiu rămâne cel destinat lucrului, indiferent că aceasta este un birou sau un co-working space. Mai jos, încerc să enumăr motivele pentru care eu nu am reușit să fiu productiv lucrând de acasă și de ce încurajez freelancerii să își găsească și să lucreze într-un alt loc în care munca este pe primul loc.
Este un exercițiu puțin contraintuitiv și împotriva curentului, dar de actualitate:
1. Comoditate
E adevărat, pentru ca să mergi la muncă de bună voie ai nevoie de multă voință. E mult mai comod să dormi până târziu și să lucrezi de acasă, fără să te aventurezi prin jungla urbană până la birou. Sună și foarte tentant, cel puțin la început când iei decizia să devii freelancer și să lucrezi remote.Comoditatea va avea însă, treptat, impact și în calitatea muncii tale. Poate ai început cu câteva contracte foarte bune și proiecte interesante, dar apoi entuziasmul s-a diminuat. Pentru că nu ești înconjurat de oameni care lucrează, intri într-o stare de amorțeală, și începi să amâni termene de livrare, oferte către potențiali clienți, e-mail-uri de follow-up și astfel, încet, atât calitatea muncii tale, cât și numărul proiectelor încep să scadă.
2. Concentrare
Sunt un adept al conceptului de deep work, ce se poate traduce prin muncă de calitate, care aduce valoare adăugată și care se poate face doar în medii propice concertării,
fără distrageri și întreruperi. Fie că e vorba de un email, de un telefon, de mașina de spălat sau de copii.
Cal Newport, cel care a documentat procesul de deep work, spune în cartea sa pe care ți-o recomand, că e nevoie de cel puțin 15 minute după ce ai început să lucrezi la ceva, pentru ca să poți întra în această stare de muncă concentrată. Dacă lucrezi de acasă, te-ai întrebat vreodată de câte ori ești distras de câte ceva în intervalul unui sfert de oră?
3. Stare de spirit
Când lucrezi de acasă, tinzi să fii mult mai relaxat decât este cazul. Nu spun că nu e bine să fii relaxat când lucrezi, dar când te apuci de treabă, trebuie să adopți o postură diferită. Nu e nevoie doar să îți setezi mintea în stare de concentrare, trebuie ca și trupul să fie gata de muncă, gata să acționeze și să reacționeze la task-urile pe care le ai de făcut.
Stând acasă, poate nici nu te mai schimbi, nu mai ai timp cum se cuvine de igiena personală pentru că oricum nu ieși din casă, mănânci ceva în fugă și te pui înapoi în pat, dar cu laptopul în brațe, ca să lucrezi. După 30 de minute te ia somnul și decizi să faci o pauză de somn, că oricum nu aveai chef de munca. Într-un birou, ai un scaun și o masă care transmite în subconștient creierului tău că e timpul să muncească. Un pat transmite ideea de relaxare și somn.
4. Viața socială
Oricât de mult ne place liniștea, am fost construiți să fim ființe sociabile; avem nevoie să comunicăm. Acasă ești limitat la comunicarea cu partenerul de viată, cu copii sau părinții, și cu prietenii de pe rețelele de socializare. Aflați în anul de grație 2019, cred că suntem cu toții de acord că prietenii virtuali nu sunt tocmai răspunsul la o viață socială sănătoasă.
Socializarea într-un mediu profesional de lucru nu se rezuma strict la small talk. Poți ajunge să discuți subiecte de interes profesional, să afli informații de folos, să participi la cursuri și evenimente tematice, dar și să atragi noi parteneri de business.
5. Viața personală versus viață profesională
Atunci când lucrezi de acasă, tinzi să nu mai vezi diferență între timpul pe care îl petreci muncind, și timpul personal sau cel pe care îl petreci cu familia și prietenii. Nu mai știi exact când începe și se termină programul tău de muncă, te trezești răspunzând la e-mail-uri în timp ce te uiți un film sau când iei cina cu familia și astfel ajungi să nu te mai bucuri cu adevărat nici de muncă, nici de timpul de relaxare.
Atunci când muncești și o faci și cu pasiune, riști să transformi orele petrecute peste program în nopți albe, care în timp s-ar putea să îți producă mai mult rău. Delimitarea această clară între spațiu de muncă și spațiu personal este cu atât mai complicat de realizat atunci când lucrezi de acasă. Nu spun că un birou rezolvă automat această problemă, dar e un prim pas.
6. Banii
La prima vedere, pare mult mai ieftin să lucrezi de acasă. Oricum plătești chirie sau rată, de ce să mai plătești încă o sumă de bani pentru un spațiu de lucru pe care oricum îl am și acasă?
Simplu! Pentru că trebuie să te concentrezi la cum să câștigi mai mult, astfel încât să ai un nivel de viată bun, nu cum să economisești și să strângi cureaua mai mult.
Acest lucru se poate realiza fiind mai productiv, având mai mulți clienți si/sau crescând calitatea serviciilor oferite.
Te provoc ca în următoarea săptămână, dacă lucrezi de acasă, să faci un mic test. Cronometrează de câte ori pe zi ești distras de chestiuni precum pisica sau cățelul, chitara din colț, un articol interesant, o mică pauză de somn, mașina de spălat sau orice altceva ce te face să îți întrerupi munca.
Dacă ești din București, te invit să vezi cum se lucrează în hub-ul aSpace și ce înseamnă să faci parte dintr-o comunitate de oameni sociabili, creativi și puși pe treabă. Din toamnă deschidem o nouă locație în Floreasca și ăsta poate fi un nou început și pentru tine! Fă un test! Vezi dacă nu cumva un astfel de spațiu s-ar putea să îți aducă puțină ordine și să îți mărească productivitatea.
Te aștept la vizionare,
Bogdan
Recent Comments